Charleston, dansul doliului pentru Ioana

Într-o zi îți moare soția. În următoarea, un pămpălău îți sună la ușă după miezul nopții să-ți spună că era amantul ei. Cum faci loc realității traumatizante în viața ta? Cu ochi învinețiți, țigări fără număr, multe sticle de băutură și cu muzică. Relația terapeutică începe halucinant între cei doi protagoniști incompatibili, un cuplu discordant pe care nu-l unește decât dragostea pentru aceeași femeie.

Ana Ularu, care în film joacă rolul Ioanei – soția infidelă, călcată de mașină – spunea într-un interviu că Charleston e un film cu mare potențial la public pentru că nu seamănă deloc cu filmele românești. Așa este. Charleston e o dramedie cu iz franțuzesc, în care Alexandru (soțul) și Sebastian (amantul) pornesc șchiopătând pe drumul vindecării, fiecare în felul lui.

La început interacțiunea este la limita absurdului, cu stângăcii, tăceri și jigniri care fac să oscileze jocul de putere între cei doi. Umorul de situație este savuros pe tot parcursul filmului. E un râsu’-plânsu’, un du-te-vino, un dans în doi, un Charleston – așa cum sugerează titlul – dar unul lipsit de vitalitate, pe care Alex și Seb îl pun în scenă pe ritmul Thanks a lot (Dengue Fever) chiar înainte de Fine del primo tempo.

Coloana sonoră este lucrul pe care l-am apreciat cel mai mult la Charleston. O sincronizare excepțională a ritmurilor cu stările evocate, cu tensiunea și cu vibe-ul de ansamblu al filmului. Găsiți aci un playlist cu o parte din bucățile muzicale.

Am remarcat aluzia la actorul Charlton Heston în două momente din film (din alăturarea prenumelui cu numele reiese titlul filmului), dar n-am suficientă cultură cinematografică să fac legătura dintre rolurile lui și Charleston… Challange accepted!

Altfel, proiecția de gală a umplut sala de râsete și aplauze, ceea ce confirmă că filmul aduce un val de aer proaspăt de care are nevoie publicul român. În final, fiecare își ia din Charleston ce vrea și ce poate, pentru că nu e deloc un film lipsit de substanță.

Eu am plecat de la proiecție cu gândul la modul în care transpare figura feminină în poveste. Ioana dispare sub roțile unei mașini după o apariție de două minute. Mama Ioanei, îndoliată, fantomatică, gătește și pune masa pentru trei bărbați. Mama lui Alexandru, detașată și rece, dă ordine muncitorilor veniți să repare obloanele de la apartamentul fiului. Ultima apariție feminină, camerista de la casa de vacanță a soților Alexandru & Ioana, sporește misterul Ioanei într-un discurs care validează relația de iubire a cuplului.

Poate că aceste apariții fugare alcătuiesc împreună un întreg: Ioana, mama lui Andrei Crețulescu. Filmul îi este dedicat și triunghiul amoros a marcat copilăria regizorului. Mergeți să-l vedeți din 8 iunie.