Finanţarea instituţiilor de presă: campania “Nu mai crede în poveşti!”

Agenţia de Monitorizare a Presei derulează campania “Nu mai crede în poveşti” pentru transparentizarea surselor de finanţare a mijloacelor de comunicare în masă. Văd că această campanie nu este dezbătută deloc nici pe forumul transparentamedia, nici pe bloguri sau alte site-uri şi mă întreb de ce, având în vedere scopul ei nobil.

Sigur că este important să ştim clar cine sunt patronii instituţiilor media şi de unde se finanţează, ca să ştim de ce primim informaţiile într-un anumit fel şi nu altfel. Sigur că este important să aflăm toate aceste informaţii pentru că oamenii apelează la serviciile presei în fiecare zi, zi de zi.

Dar mă întreb, ce-l doare pe omul obişnuit, preocupat doar să nu-i cadă cablul, de cine îi vinde lui informaţii. Ce-o interesează pe mamaia că TVR 1 se finanţează şi prin publicitate, chiar dacă beneficiază de buget de la stat? Ea ştie că plăteşte o taxă şi că nu trebuie să fie deranjată când se uită la Surprize Surprize.

Ce-i interesează pe adolescenţi cine e patron la Ringier şi ce afaceri învârte el, atâta timp cât găsesc revista Bravo Girl la chioşcuri o dată la două săptămâni şi pot să-şi completeze colecţia?

Ce ne facem dacă publicul nu vrea să vadă dincolo de tubul televizorului sau de vocea de la radio, sau de literele tipărite într-un ziar? Cum şi când o să ajungem şi noi un popor resonsabil, ca în alte state, mult mai selectivi şi care sancţionează instituţiile de presă la fiecare abatere?

Nu ştiu ce patron ar fi de acord să-şi dezvăluie sursele de finanţare de bună voie doar de dragul credibilităţii. Profitul atârnă greu în balanţă în faţa verosimilităţii, pentru că, în majoritatea cazurilor, patronii nu au fost instruiţi în şcoli de jurnalism şi au cu totul alte interese decât cele idealiste promovate de deontologia jurnalistică.

Eh, primul pas ca să avem şi noi ceva de genul ăsta, cu date despre instituţie, despre conducere şi investitori, date financiare şi rapoarte anuale, cred că este semnarea pentru legea reglementării transparenţei surselor de finanţare ale mass-media.

Am înţeles că proiectul de lege va fi supus dezbaterii cât mai curând şi se speră să fie acceptate măcar câteva puncte din articolul 2, referitoare la divulgarea aportului de capital propriu, creditare internă, venituri realizate din publicitate, venituri din acţionariat şi venituri din vânzarea produselor media. Succese!